texture-left Created with Sketch.

Kort historik om cirkus och gatuperformance

Svensk samtida cirkus anses ha en del av sitt ursprung i gatuteatergruppen Jordcirkus på 1970- och 80-talen. De inspirerades av många med samma idéer och villkor som deras samtida Circus Oz och Archaos som kunde definieras som politisk cirkusteater.

I Frankrike utvecklades tidens generationsenergi till nouveau cirque, medan den i Sverige minskades eller kanaliserades till fysisk teater - bara för att återkomma senare. Medan dagens cirkus växer vilt och i många olika riktningar i Sverige är gatuteater mycket sällsynt. Vädret kan spela roll, men det är inte hela historien. Under den senaste historien har gatuteater varit starkt associerat med de vänsterorienterade politiska teaterrörelserna på 1970-talet - till föräldrarnas och farföräldrarnas tider - och har som sådan ofta ansetts gammaldags. Detta förändras dock; idag ser vi unga cirkusföretag skapa utomhusföreställningar med önskan att nå publik som inte hittar vägen till teatrar. Cirkus och gatukonst är fortfarande kopplade, men det finns ingen oberoende utomhusprestationssektor i Sverige.

Redan på 1980-talet kunde man ta akrobatiklektioner i Stockholm. 1987 bildades Gycklargruppen, ett företag som arbetar med en blandning av komedi- och cirkusdiscipliner och inspirerad av publikens interaktion som de stött på i gatuföreställningar utomlands. Den första cirkusutbildningen startades av en konstnär från Gycklargruppen 1988.

Sky view

Ett annat viktigt inflytande var Stockholm Water Festival som bjöd in internationella nya cirkusföreställningar till Stockholm i början av 90-talet. Archaos var en stor framgång och tillsammans med andra pionjärföretag som Circus Oz och Cirque Plume introducerade de cirkusformen för Stockholms publik och den svenska kulturen.

1995 skapade Cirkus Cirkör sin första show med stöd av Stockholm Water Festival - och resten är historia. Cirkus Cirkör har utvecklats i jämn takt under de senaste tjugo åren, från en grupp vilda och oberoende unga konstnärer till ett företag som producerar shower som turnerar världen över, som grundar utbildningsprogram, som driver på förändringar i kulturpolitiken för att förbättra erkännandet av cirkusformen, som utbildar hundratusentals barn i cirkustekniker över hela Sverige, och som vunnit erkännande som en regional institution med ett uppdrag att utveckla konstformen. Cirkörs betydelse för utvecklingen av konstformen i Sverige är enorm. Sedan slutet av 90-talet har företaget varit beläget i Botkyrka - en stad som har investerat mycket i Cirkus Cirkör och i utvecklingen av det samtida cirkusfältet.

Subtopia är ett kulturkluster som ägs av Botkyrka, där ett av uppdragen är att bygga infrastruktur för att skapa, turnera och presentera cirkus.

 

texture-left Created with Sketch.

Medan vi fortfarande väntar på att den nya vågen av utomhusprestanda ska slå oss, njuter vi ändå av en mängd olika konstnärliga tillvägagångssätt inom samtida cirkus i Sverige. Sedan 90-talet har olika nya cirkusutövare kontinuerligt dykt upp, var och en med sin egen vision och idé om vad cirkus är och bör vara. Cirkus utförs på många olika platser och utrymmen över hela landet; den bygger på all scenkonst och det finns en växande publik som känner till formen. I Sverige finns en nationell intresseorganisation, öppen utbildning för yrkesverksamma, högre utbildning och forskarutbildning, uppehållssystem, nätverk, och inom cirkussektorn hittar vi ett imponerande antal internationella samarbeten jämfört med andra konstfält.

Ta del av senaste nytt inom branschen

Nyhetsbrev